fredag 23. oktober 2009

Hvor god screencastprogramvare trenger man?



Jeg har nå lagt ut mine første screencast på YouTube. Det var ikke så vanskelig og tidkrevende som jeg trodde det ville bil. Jeg droppet å prøve å lage manus først, men prøvde meg heller frem fortløpende. Noen som har synspunkter på denne fremgangsmåten?

Jeg har brukt programvaren Camtasia som er god, men koster penger. Sammenlignet med gratis programvare har den en god zoomfunksjon og en fin pausefunksjon som jeg bruker aktivt i opptaket.

Men nå som YouTube har oppgradert videokvaliteten sin til HD-format mener jeg zoomfunksjonen ikke er så viktig å bruke lenger. Da vil man kunne lage screencast enda raskere og ikke minst kan man bruke gratisalternativene. Dette blir viktig for lærere i skolen som ikke har penger til å betale lisens for Camtasia. Jeg vil veldig gjerne ha innspill fra andre på god screencastprogramvare som er gratis.

3 kommentarer:

Nissemann sa...

Jeg fikk tips om Camstudio, som er gratis. Det funger fint, gir helt OK resultat og er enkelt å bruke. Jeg har ikke funnet noen zoomfunksjon, men heller ikke savnet det. Filmene får jeg ut i .avi-format, og laster dem opp til Vimeo eller Viddler (holder på å teste ut begge for å finne ut hvem som er best). Har laget en film om bildemanipulering på bloggen min.

Unknown sa...
Denne kommentaren har blitt fjernet av forfatteren.
Unknown sa...

Det er to ting som er viktig når en skal lage gode screencasts: Programvaren og alt det andre.

Når det gjelder alt det andre, er det en ikke-triviell sak. Jeg har skrevet om dette på bloggen min, og kommer i løpet av våren 2010 til å skrive en del mer om temaet:

http://gjemmesiden.blogspot.com/2009/11/tips-skjermopptak.html